
Cíl 16: Veřejné služby v území jsou pro všechny obyvatele lépe dostupné.
16.1 Strategické a územní plánování je vzájemně na všech úrovních horizontálně a vertikálně koordinováno.
16.2 Jsou stanoveny a zohledňovány standardy dostupnosti veřejné infrastruktury a základních veřejných služeb; bere se přitom v potaz též jejich přístupnost.
Současné dynamické demografické, sociální, ekonomické i politické globální změny kladou na obce, města a regiony řadu výzev pro stabilizaci jejich rozvoje, posílení konkurenceschopnosti a hledání nových řešení podpory udržitelného rozvoje. K základním předpokladům pro naplňování cílů udržitelného rozvoje patří v současnosti posilování dostupnosti základních veřejných služeb pro všechny skupiny obyvatel jako jsou zdravotní péče, bydlení, vzdělávání, sociální služby, kultura i doprava. Zajištění rovného přístupu k veřejným službám pro všechny obyvatele, bez ohledu na jejich socioekonomický status, věk, pohlaví nebo místo bydliště vyžaduje investice do modernizace a rozvoje technické, dopravní i občanské infrastruktury, včetně digitální infrastruktury pro zlepšení online služeb. Dosahování cílů rovného přístupu k veřejným službám je podpořeno posilováním koordinace mezi strategickým a územním plánováním, resp. mezi prostorovým a finančním plánováním.
Důležitou součástí dosahování cílů udržitelného rozvoje je dlouhodobé plánování, resp. strategické a územní plánování zaměřené na udržitelnost a adaptaci na demografické a technologické změny. Dlouhodobý a stabilní rozvoj obcí a regionů podpoří flexibilita a adaptabilita, schopnost územních samospráv reagovat v nabídce veřejných služeb na měnící se potřeby obyvatel a nové společenské a ekonomické výzvy. Jedním z pilířů udržitelného rozvoje obcí a regionů je aktivní zapojení obyvatel do plánování a hodnocení veřejných služeb ve vztahu k jejich potřebám.