Moderní automobilismus zosobňuje chytrost, inteligenci a environmentální odpovědnost. Spotřebu pohonných hmot ale stále ovlivňuje styl jízdy, proto ke důležité využívat principy eco-driving.

Každý nový model automobilu, který kdekoliv na světě sjede z výrobní linky, již produkuje nižší emise výfukových plynů a má nižší spotřebu pohonných hmot, než jeho předchůdce. Vývojáři v automobilkách se dnes soustřeďují na využití obnovitelných zdrojů pro automobilový pohon. Pracují na zvýšení dojezdu ekologicky čistých elektromobilů, vylepšují hybridní vozy, zejména ty na vodíkový pohon, které produkují pouze vodní páru. Alternativní zdroje mají zelenou.

Lepší a šetrnější technologie však ke zlepšení životního prostředí nestačí. Důvod je prostý – neustále se zvyšuje počet automobilů. V roce 2010 jejich počet světově přesáhl jednu miliardu. Odhaduje se, že v roce 2050 by jich po světě měly jezdit bez mála tři miliardy.

Masovému rozšíření brání zatím vysoké výrobní náklady a tím i prodejní cena, ale také nedostatečná síť alternativních čerpacích stanic. V České republice byla postavena pouze jedna vodíková čerpací stanice pro autobus v Neratovicích. Síť nabíjecích stanic pro tak ideální auto do města, jako je elektromobil, je u nás také pouze ve stádiu zrodu.

Většina z nás jezdí klasickými automobily na benzínový či naftový pohon. Pokud ale chceme být zodpovědní k životnímu prostředí a paralelně k tomu slušně ušetřit z peněz, které běžně projezdíme, řiďme se za volantem zásadami ekologické jízdy – eco-driving. Přizpůsobme styl a techniku své jízdy požadavkům trvalé udržitelnosti.

Ekonomická jízda má u nás tradici

Pomyslnou hranicí technických možností pro hodnotu normované spotřeby jsou dnes 3 litry/100 km. Tuto hranici však dosahuje i přesahuje čím dál víc řidičů. Rakušan Gerhard Plattner dosáhl v roce 2011 s Fabií Green Line spotřebu 2,2 litru/100 km, přičemž zdolal na jednu nádrž 2 006 kilometrů.

Škodovácký vývojář Ing. Jan Horníček vydal příručku „Jezdíme ekonomicky – Jak jezdit s nižší spotřebou paliva“ již v roce 2007. Je také propagátorem mezinárodní soutěže v úsporné jízdě Škoda Economy Run, která má již třiačtyřicetiletou tradici. Pořadatelem soutěže jsou ŠKODA Auto a. s. a ÚAMK Automotoklub Škoda Mladá Boleslav. Soutěž, která se jezdí za normálního silničního provozu, poukazuje na skutečnost, že dobrou průměrnou rychlost s nízkou spotřebou paliva, a tedy šetrného přístupu k životnímu prostředí lze dosáhnout na našich silnicích i v běžných podmínkách.

Díky aktivitám Evropské unie se eco-driving šíří do autoškol a zvyšují se možnosti speciálních kurzů pro instruktory a nové lektory. V rámci unijního projektu EcoWill se také u nás konala lektorská školení pro výuku pravidel hospodárného a bezpečného řízení osobních vozidel. Noví instruktoři z autoškol budou vyučovat chytrý způsob řízení osobních motorových vozidel a stávají se certifikovanými trenéry rychlokurzů, které tento projekt podporuje.

Zdá se, že zásluhou ekologické unijní strategie by měl i na českých silnicích převládnout chytrý, kultivovaný, bezpečný a šetrný způsob jízdy, vstřícný nejen k přírodě a životnímu prostředí měst, ale i ke všem ostatním účastníkům silniční dopravy.

Další informace k tématu:

Pro více tipů, jak znižovat provozní náklady na webu ECO DRIVE.