Dvě ceny v rámci festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět získaly filmy s tématikou udržitelného rozvoje. A to ne ledajaké, cenu za režii si odnesl snímek Plastová Čína, studentská porota zase ocenila film Zemřít pro design. Na 19. Ročníku festivalu, který právě končí v Praze, udělily čtyři poroty celkem sedm cen.

Mezinárodní porota ocenila za nejlepší režii dokument Plastová Čína režiséra Jiu-lianga Wanga (Plastic China | China | 2016 | 82 min.). Představuje život v čínském rodinném podniku na recyklaci plastů, kde mezi odpadem dovezeným z Evropy živoří nejen dospělí, ale i malé děti.

„Oceněný režisér předvedl neskutečný talent při intimním, komplexním, leč ohleduplném zpracování dokumentu o kruté realitě společenských tříd, které čelí projevům ekonomické globalizace s hořkosladkými důsledky. Pro mnoho z nás znamená recyklace jednoduše ochranu přírody. Pro mnoho dalších je to způsob přežití, který se může odrazit na jejich zdraví i zdraví jejich dětí,“ uvádí posudek poroty.

V Mezinárodní porotě zasedli programový ředitel festivalu Rencontres internationales du documentaire de Montréal (RIDM) Bruno Dequen, ředitelka tří jihoamerických filmových festivalů, producentka a kameramanka Florencia Santucho, výkonná a umělecká ředitelka festivalu DOK Leipzig Leena Pasanen, čínský režisér Liang Zhao, jehož dokument Behemoth získal vloni na Jednom světě Cenu za nejlepší režii, a děkan pražské FAMU Zdeněk Holý.

Generace obklopená elektronikou

Z kolekce snímků pro studenty a studentky vybírá nejlepší film Studentská porota. Tu tvoří středoškoláci a středoškolačky z řad organizátorů a organizátorek Studentských filmových klubů Jeden svět na školách.

Cenu získal dokument Zemřít pro design režisérky Sue Williams (Death by Design | USA | 2016 | 73 min.).

„Rozhodli jsme se film ocenit zejména kvůli tématu, které se dotýká nás všech, generace obklopené elektronickými zařízeními. Domníváme se, že rizika výroby spotřební elektroniky nejsou veřejnosti dostatečně známa a osvěta o znečištění životního prostředí je velmi důležitá. Oceňujeme, že film přesto ukázal pozitivní příklady zodpovědných výrobců a nenásilnou formou sdělil, že Země je jenom jedna a žádný problém není tak daleko, aby se nás netýkal,“ uvedla ve svém rozhodnutí porota.

Festival Jeden svět v Praze promítá 114 dokumentárních filmů a sedm projektů virtuální reality. O VR byl mezi účastníky a účastnicemi velký zájem. VR Space v Diváckém centru Galerie Lucerna za první týden navštívilo 318 diváků a divaček. „Chodí sem jak festivalové publikum, tak lidé, kteří přicházejí jen kvůli virtuální realitě a o festivalu předtím neslyšeli. Hodně lidí se sem vrací a přivádí s sebou své známé,“ uvedla koordinátorka VR Space Tereza Bubnová.

Snímky zaměřené na ochranu životního prostředí a udržitelný rozvoj nabízí sekce „Takzvaná civilizace“. Letos spojuje téma neopodstatněně rostoucí spotřeby člověka. Mohutné infrastruktury zajišťující uspokojování spotřebitelské poptávky zanechávají v přírodě jizvy a nutí hledat nová řešení, z nichž ne všechna fungují tak, jak bychom chtěli.

Během prvního festivalového týdne přišlo na odpolední a večerní projekce 23 241 lidí. Školní projekce od pondělí do pátku zhlédlo 6 674 žáků a studujících a 419 vyučujících. Projekce Jednoho světa na školách pokračují až do čtvrtka 16. března. Jeden svět v Praze končí ve středu 15. března projekcemi vítězných filmů a následně se přesouvá do 32 dalších měst v České republice. Hned ve čtvrtek 16. března festival začíná v Českém Krumlově, 17. března v Třebíči a 19. března v Děčíně.