Jak to snáší slepice v Česku?

Nezisková organizace ObraZ – Obránci zvířat navštívila před třemi měsíci v rámci své kampaně proti klecovým chovům slepic „Jak to snáší?“ se skrytou kamerou čtyři klecové velkochovy slepic. Kamera zaznamenaly slepice v apatickém stavu, s oškubaným peřím a otevřenými ranami po těle. V polovině navštívených chovů byly také nalezeny mrtvé slepice v různém stádiu rozkladu, které ostatní oklovávaly. Video bylo zveřejněno v pořadu 168 hodin a otřesné podmínky, ve kterých slepice žijí, vyvolaly mezi lidmi velký ohlas.

Ačkoliv klecový chov odpovídá platným směrnicím EU z roku 2012, ochránci zvířat se dlouhodobě upozorňují, že tento typ chovu není pro drůbež vhodný. Život v kleci omezuje přirozené způsoby a  chování slepic jako je vytváření hnízda, hledání potravy, popelení, hřadování a neumožňuje jim protažení nebo mávání křídly. Slepice pak trpí fyzickými i psychickými deformacemi a nemocemi, častý je i kanibalismus. Jak ale uvedl ředitel Státní veterinární správy k šokujícím záběrům – klecové chovy takto zkrátka fungují a ve zmiňovaných natočených případech došlo jen k dílčím pochybením (zejména přítomnost uhynulých slepic mezi živými).

Je zde alespoň spotřebitel, který má možnost volby, jelikož může klecová vajíčka přestat kupovat a tím přispět k omezení jejich výroby. Všechna vejce české produkce jsou označeny kódy dle původu a způsobu chování slepic. Když začíná trojkou, tak to jsou vajíčka z klecových chovů, dvojka jsou trochu lepší z halových chovů. Pak je jednička, což je chov na volno, a nula znamená biochov. V řadě supermarketů však není dostupná jiná třída vajec než „trojková“ a spotřebitelé mají tak značně ztížený přístup k šetrnějším vejcím.

Zapojilo se již 28 firem

Kampaň Obránců zvířat, do které se zapojil například i zpěvák Ben Cristovao, se celkem úspěšně snaží tento status quo měnit. V další reportáži 168 hodin uveřejněné o tři měsíce později vyplývá, že život slepic v Česku je sice zatím stejný, celkově však reportáž vyznívá nadějněji. Již v minulých letech začaly odmítat  vejce z klecových chovů některé nadnárodní obchodní řetězce (například Tesco), po odvysílání reportáže se ale přidávají další firmy, dohromady je jich již 28.

Většina supermarketů si závazek stanovila od roku 2020, některé až od roku 2025. „V současnosti bohužel takřka 90 % v Česku snesených vajec pochází z klecových chovů. Z toho důvodu není na trhu pro velké odběratele dost vajec z bezklecových chovů. Drůbežáři musí své chovy přestavit, což je proces, který může zabrat několik let. Byli bychom však rádi, kdyby se slepice ze stísněných klecí dostaly dříve,“ tvrdí Pavel Buršík, koordinátor kampaně Jak to snáší. Mezi firmami, které se připojily iniciativě jsou například supermarkety Albert, Lidl, Kaufland či Penny Market, výrobce potravin jako Nestlé či Dr. Oetker nebo kavárenský řetězec Costa Coffee. Jejich kompletní seznam najdete na stránkách Jak to snáší?

Česko je na špičce EU v klecových chovech

V Česku je poměr klecových chovů 84 % z celkové produkce vajec, ve zbytku EU je to kolem 54 %. V Německu, Rakousku a Švýcarsku je klecový chov zcela zakázán.  Odstupují od nich také v Belgii, Dánsku, Lucembursku, Maltě, Nizozemsku, Švédsku či Velké Británii. V těchto zemích podíl vajec z klecových velkochovů klesl na méně než polovinu.

V minulých letech to byly právě obchodní řetězce, které motivovaly drůbežáře do instalace klecových chovů, kvůli tlaku na nízké ceny. Řada velkochovů je zastaralá, jelikož byly postaveny již v 60. letech. Drůbežáři tak budou muset investovat do renovací svých chovů a předělat nejen technologie chovu, ale i ventilaci nebo přistavět zcela nové budovy.

„V ideálním případě bychom měli následovat příklad sousedního Rakouska a Německa a chov slepic v klecích zcela zakázat a nahradit je šetrnějšími podestýlkovými chovy. I v těch evropských zemích, kde zákaz zatím nepřijali, poměr klecových chovů díky tlaku veřejnosti a závazkům firem setrvale klesá,“ tvrdí Buršík.

Anonymní a klaustrofobní prostředí klecí se pokusí ObraZ zprostředkovat i na letošním ročníku světelného festivalu Signal 11. – 14. října, kde bude mít ke kampani Jak to snáší? vlastní instalaci.