IKEA předchází vzniku odpadu tím, že umožňuje zákazníkům prodej nepotřebného nábytku. Program Druhý život nábytku umožňuje zákazníkům prodat svůj nepotřebný nábytek.

Strategickým cílem firmy IKEA je být inspirací pro miliony lidí v oblasti šetrného bydlení. Proto ve svých provozech využívá odpad jako nový zdroj surovin a veškeré materiály si vybírá odpovědně k životnímu prostředí.

Minimalizace odpadu je také náplní pilotního projektu Druhý život nábytku, který odstartoval v lednu 2017 v obchodním domě IKEA v Praze na Zličíně. Tato služba umožňuje zákazníkům prodat svůj nepotřebný nábytek v IKEA a tím mu dát druhý život. Cílem projektu je maximálně prodloužit životnost nábytku a rozšířit mezi širokou veřejností povědomí o principech oběhové ekonomiky. Úspěšný průběh projektu motivoval firmu k jeho rozšíření do všech obchodních domů v České republice a na Slovensku.

Dva za den

Celý proces služby Druhý život nábytku má na starosti oddělení obnovy – Recovery. To realizuje principy cirkulární ekonomiky působí ve všech obchodních domech IKEA od roku 2000. Oddělení zároveň přijímá zboží, které bylo vráceno kvůli poškozenému obalu, reklamované výrobky a vyřazený sortiment, jenž byl předtím vystavený nebo vadný. Oddělení obnovy dokáže opravit a znovu uvést do prodeje až 90 % nábytku, který jím projde. Zbylých 10 % jde na recyklaci.

Zákazníci mohou svůj nevyužívaný nábytek nabízet prostřednictvím webové stránky projektu. Stačí, aby na ně nahráli fotografie nábytku, jeho popis a požadovanou cenu. Navrhovanou cenu obchodní dům buď přijme, nebo ji sníží. Poté nábytek nabídne k prodeji v koutku se zlevněným zbožím, a to za stejnou cenu, za jakou ho vykoupil. Zákazník následně dostane slevovou kartu IKEA s vloženou částkou ve výši prodejní ceny nábytku, kterou zde může využít ke koupi nového zboží.

Před spuštěním projektu byly za dostatečné považovány dvě nabídky nevyužívaného nábytku denně. Zájem veřejnosti však předčil všechna očekávání. Pouze během prvního měsíce bylo vykoupeno a znovu prodáno 270 kusů nábytku. Průměrná doba, za kterou se tento nábytek prodává, je 1,7 dne.

Aktivní dialog

Téma udržitelného rozvoje, jako nedílná součást činnosti společnosti Ikea Group, je definováno i v její globální strategii People Planet Positive. Tato strategie je dále realizovaná podle potřeb jednotlivých zemí, v nichž IKEA působí. Společnost si vytyčuje nemalé cíle – míří směrem ke stoprocentnímu využívání obnovitelných zdrojů energie. Od roku 2009 investovala 2,1 miliardy eur na nákup vlastního zařízení pro větrné a solární elektrárny. Do roku 2020 chce touto energii pokrýt všechny svoje provozy a pro výrobu bytových zařízení využívat pouze dřevo z udržitelnějších zdrojů.

Ve vztahu ke svým zákazníkům, zaměstnancům i dalším zájmovým skupinám chce být firma transparentní a sdílet své zkušenosti a know-how. Proto letos v Praze uspořádala workshop pod názvem IKEA a její strategie udržitelného rozvoje coby první krok k zavedení aktivního dialogu. Akce se zúčastnili zástupci z řad neziskových organizací, vládních, nevládních a vzdělávacích institucí, zejména experti na oblast udržitelnosti. Ze strany pořadatele přišli představit svoje projekty a diskutovat zástupci top managementu z ČR, Slovenska a Maďarska.

Výstupem workshopu jsou závazky, které IKEA hodlá zrealizovat v několika oblastech. Účastnici v rámci anonymní zpětné vazby vyhodnotili ambicióznost strategie společnosti Ikea v oblasti udržitelného rozvoje školní známkou 1,4, což napovídá o potřebnosti a transparentnosti propagovaných aktivit.

IKEA Group se stala světově známou značkou díky cenově dostupné nabídce designově nápaditého, praktického a funkčního bytového zařízení, které je vyráběno s ohledem na životní prostředí. Společnost má 340 obchodních domů ve 28 zemích, kde během loňského roku nakupovalo přes 783 milionů zákazníků, webové stránky Ikei navštívilo 2,1 miliardy lidí. Pod IKEA Česká republika patří čtyři obchodní domy – dva v Praze, jeden v Brně a Ostravě.