Jak snížit spotřebu vašeho auta? Přečtěte si čtrnáct rad pro úspornější řízení auta, která prospěje nejen vaší peněžence, ale i životnímu prostředí.

1. Váha a aerodynamický odpor

Spotřeba vašeho vozu se zvyšuje s každým zbytečným kilogramem váhy, kterou vozíte s sebou. Zapomenuté věci v kufru, kanystr s rezervním benzínem, prázdný střešní nosič, různé ozdoby, aerodynamické doplňky apod. Střešní box např. může v závislosti na rychlosti zvýšit spotřebu až o 20 %.

2. Žrouty energie

Větrejte raději střešním oknem než bočními okny. Nezapínejte zbytečně elektrické spotřebiče – vyhřívání oken, zrcátek, sedadel, osvětlení interiéru, klimatizaci apod. Plný výkon klimatizace může u vozu střední třídy zvýšit spotřebu až o 2 litry na 100 km.

3. Vypínaní motoru

Zhasínejte motor při krátkých zastávkách, jako jsou závory, křižovatky, postávání v koloně. Smysl má, i když vypnete motor jen na jednu minutu. Nač zbytečně zamořovat okolí výfukovými plyny. Volnoběh má spotřebu sice jenom 1–2 litry paliva, ale znehodnocuje přitom 15–30 m³ vzduchu za hodinu. Vypínaní motoru v městském provozu šetří až 10 % paliva. Pokud nemáte vůz vybaven automatickým systémem STOP–START, neváhejte otočit klíčkem.

4. Plynulost

Jezděte plynule, radši pomaleji, než abyste zbytečně brzdili a přibrzďovali. Zrychlováním pak vydáváte víc energie. Plynulá jízda je navíc i bezpečnější.

5. Předvídavost

Proč pospíchat k semaforu, když na něm svítí červená. Radši přibrzděte, a pak startujte „letmo“, než abyste zabrzdili úplně a rozjížděli se z klidové polohy s větší spotřebou paliva. Když se přibližujete se k obci, křižovatce nebo k nějakému omezení, vyplatí se nezrychlovat a odhadnout rychlost tak, abyste za označením obce nemuseli ani brzdit a chvíli ani přidávat plyn. Nejlépe předvídá ten, kdo téměř nepoužívá brzdy.

6. Pneumatiky

Kontrolujte hustotu pneumatik alespoň jednou za měsíc – vždy před jízdou. Se správně nahuštěnými pneumatikami (na horní hranici tolerance) nedochází k tak velké spotřebě paliva, jako když jsou podhuštěné. Podhuštění nejenže zvyšuje spotřebu, ale také snižuje životnost pneumatik.

7. Rychlost

Čím vyšší rychlost, tím větší odpor a tudíž vyšší spotřeba. Každé vozidlo a rychlostní stupeň má však svoji spodní hranici, zpravidla je to 50–60 km/h. Pod touto nejnižší ekonomickou rychlostí se už motor špatně plní, vozidlo nemá dostatečnou setrvačnost. Zatáčky projíždějte s co největším poloměrem, který umožňuje vaše polovina vozovky. Při ustálené rychlosti mírně uvolněte plynový pedál. Zpomalujte citlivě, pomalým snižováním tlaku na plynový pedál.

8. Brzdění motorem

Při brzdění motorem dochází k uzavření přívodu paliva, jedete úplně zadarmo a navíc šetříte brzdy. Záleží však na terénu, typu a délce svahu. Na volnoběh dojedete podstatně dál.

9. Řazení

Čím vyšší otáčky, tím vyšší spotřeba, tzn., čím vyšší rychlostní stupeň zařadíte, tím méně spotřebujete. Řaďte na nejvyšší rychlostní stupeň co nejdříve. Při rozjíždění zapomeňte na staré známé „túrování“, mnohem důležitější je práce se spojkou. Po uvedení vozidla do pohybu okamžitě řaďte dvojku a přidávejte až na nejvyšší stupeň. U benzinových aut se má přeřadit před 2 500 otáčkami za minutu, u naftových před 2 000 otáčkami.

10. Olej

Kvalita oleje ovlivňuje životnost motoru i spotřebu. Markantní je to zejména v zimním období. Syntetický olej je mnohem kvalitnější než minerální. Doporučuje se měnit jej po každých 15 tisících kilometrech nebo alespoň jednou do roka.

11. Setrvačnost

Souvisí s plynulostí a předvídavostí. Využívejte jí při dojezdu k překážkám, ale především ve stoupání. Před kopcem dobře rozjetý vůz spotřebuje méně paliva při jeho zdolávání. Do kopce vyjeďte rychleji na vyšší rychlostní stupeň, je to úspornější než pomalé šplhání.

Při sjíždění z kopce nespěchejte, ztrácíte pak energii brzděním.

12. Start

Po nastartování vozidla okamžitě vyjeďte, protože jízdou se vozidlo nejrychleji zahřeje. Startování a jízda se studeným motorem má vliv na opotřebování vozidla, vyšší spotřebu i produkci škodlivin. Nemá tudíž smysl používat vůz na krátké vzdálenosti, které bez problémů můžete zdolat pěšky.

13. Trať

Výběr trati má vliv na spotřebu paliva. Lepší je vybrat delší trať zaručující plynulou jízdu (dálnice), než kratší, ale kopcovitou trať plnou zatáček a rychlostních omezení přes vesnice.

14. Ekonoměr (ecometr)

Palubní počítač, kterým jsou vybaveny všechny moderní vozy, ukazuje také úsporu paliva (okamžitou a průměrnou) a vyhodnocuje jaký styl jízdy je nejúspornější. Věnujte mu při jízdě pozornost.